Kom godt i gang

Godt begyndt er halvt fuldendt

Hvor starter jeg? Hvad er oprettet automatisk? Hvad skal jeg rette?

Når du opretter en ny hjemmeside på Foreningssider.dk, får du en brugervenlig og overskuelig løsning, hvor menustrukturen er klar, og mange sider er oprettet med eksempler på tekster og et udvalg af billeder, så det er hurtigt og let at komme online med din nye hjemmeside.

Forarbejdet er vigtigt

Inden du går i gang med selve hjemmesiden, er det vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvilket indhold, der skal med, og hvad der er vigtigst. Det skal afspejles i strukturen.

Skal indholdet ligge på en side for sig selv eller som et punkt på en side? Eller er det så vigtigt, at det skal have sit helt eget menupunkt eller på forsiden?

• Hvilke sider du vil oprette?
  • Hvor skal de ligge?
  • Hvad skal de indeholde?

Det kan være en god idé, at inddele indholdet i hovedpunkter og underpunkter og lade den struktur danne rammen for din struktur på hjemmesiden. Nogle foretrækker et Excel-ark, andre foretrækker gule sedler eller en tavle. Det vigtigste er at få et overblik over, hvad der skal præsenteres på forsiden, hvad der kræver et menupunkt i toppen af siden og hvilke undersider, der skal med under de forskellige menupunkter.

Måske har du brug for at oprette flere sider, ud over de sider, der allerede ligger klar?

De sider, du ikke skal bruge lige nu, kan du afpublicere, så de ikke vises live på hjemmesiden, men stadig ligger tilgængelige til senere brug.

Redigering af hjemmesiden

Når du skal i gang med selve redigeringen af hjemmesiden, anbefaler vi denne rækkefølge:

• Klik på pilen til venstre for kloden, så menustrukturen folder sig ud.
  • Start med Indstillinger (tandhjulet) og tilføj de oplysninger, du har. Denne side skal du sikkert have fat i flere gange. Her bestemmer du også, hvilke sider der vises i menuen, og det kan du tilpasse, efterhånden som du tilføjer flere sider.
  • Du kan nu redigere og udgive en side ad gangen og indsætte dine egne billeder og tilpasse tekster.
  • Du kan oprette flere sider. Der er ingen begrænsning på antallet.
  • Du kan oprette flere hold og ændre navne, så de passer med det, din forening tilbyder.
  • Samtidig gør systemet det let for dig at ændre i strukturen og flytte sider, så det passer helt præcist til jeres forening.

Når du laver ændringer, er det en god idé at have to vinduer åbne, så du kan redigere, gemme og udgive i det ene vindue, mens du i det andet vindue kan tjekke, hvordan dine ændringer ser ud på hjemmesiden live.

God fornøjelse.